FANDOM

CHS

Naukowcy poznali i opisali bardzo dużo gatunków chomików, ale tylko nieliczne z nich hoduje się w domach. Jednym z nich, i zarazem najbardziej popularnym, jest chomik syryjski.

Środowisko naturalne chomików syryjskichEdytuj

Chomiki syryjskie pochodzą z Azji Mniejszej.

Wygląd chomików syryjskichEdytuj

Są największymi spośród wszystkich trzymanych w domach gatunków chomików. Dorastają nawet do 18 cm długości. W naturze mają złociste futerko, jednak hodowcy uzyskali wiele odmian barwnych. Istnieją również chomiki długowłose.

Długość życia chomików syryjskichEdytuj

Chomiki żyją bardzo krótko. Do 3 lat

Zachowanie i wymagania chomików syryjskichEdytuj

Gryzonie te są samotnikami z natury. Kilka osobników można trzymać tylko w bardzo dużych klatkach, w których każde zwierzę ma własny rewir, najlepiej jednak hodować je pojedynczo. Kotne samice mogą być bardzo agresywne, także wobec człowieka. Generalnie samice są bardziej agresywne od samców.

Chomiki syryjskie prowadzą typowo naziemny tryb życia i nie potrafią ocenić wysokości. Upadek ze stołu lub z ręki kończy się zwykle tragicznie. Są aktywne głównie w nocy, większość dnia przesypiają w norach.

Chomiki mają raczej słaby wzrok, ale za to bardzo dobry słuch. Gwałtownie reagują na każdy nieznany dźwięk, zwłaszcza głośny. W orientowaniu się w otoczeniu pomagają im również bardzo wrażliwe na dotyk wąsy, czyli wibrysy. Oswajają się, jednak nie szukają towarzystwa człowieka. Nawet oswojone potrafią ugryźć, szczególnie gdy się je wystraszy.

Są wytrzymałymi, bardzo łatwymi w utrzymaniu i hodowli zwierzętami. Można je trzymać pojedynczo. W klatce dla chomika powinien znaleźć się domek dla gryzoni, kuweta dla chomików, miseczki na jedzenie i poidło na wodę  i kołowrotek. Polecane są także wszelkiego rodzaju rury, które będą stanowić namiastkę podziemnych korytarzy. Na dno klatki sypiemy odpowiednią ściółkę dla gryzoni i królików.

Pożywienie chomików syryjskichEdytuj

Co lubią jeść chomiki?

Podstawowym pożywieniem są mieszanki i pokarmy dla chomików lub pokarmy dla gryzoni. Podaje się także owoce, warzywa i zielonki. Wymagają również dodatku białka zwierzęcego.

Urozmaiceniem codziennej diety chomików syryjskich mogą być różne gotowe smakołyki.

Chomiki nie mają dużego zapotrzebowania na wodę. Jeśli dostają sporą ilość soczystego pożywienia, mogą w ogóle nie pić, wykorzystując wodę zawartą w pokarmie. Jeśli chomik karmiony jest suchym pokarmem, musi mieć stały dostęp do świeżej wody.

Rozmnażanie chomików syryjskichEdytuj

Rozróżnienie płci jest wbrew pozorom bardzo łatwe. U samców otwór odbytowy i ujście dróg moczowo-płciowych są wyraźnie od siebie oddalone, natomiast u samic leżą tuż obok siebie. Ponadto samice mają kupry krótsze i szerokie, a samce dłuższe i jajowatego kształtu.

Chomiki rozmnażają się bardzo szybko. Samca i samicę łączy się tylko na okres godów. Powinno im się zapewnić obszerną klatkę wyposażoną w dużą liczbę kryjówek, których samiec będzie będzie mógł się schronić przed samicą. Po zapłodnieniu trzeba samca zabrać.

Systematyka chomików syryjskichEdytuj

Chomiki syryjskie są gryzoniami (rząd ten obejmuje niemal połowę wszystkich gatunków ssaków). Zaliczane są do rodziny chomikowatych i podrodziny chomików. Czyli tak, jak chomiki dżungarskie, najbliżej spokrewnione są z myszoskoczkami, natomiast szczury i myszy są ich bardzo dalekimi kuzynami.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki